De eerste stap die u als ondernemer kunt zetten, is om binnen het bedrijf te bespreken welke circulaire mogelijkheden er voor de onderneming zijn. De kansen zitten vooral in het opsporen van verspilling en in de mogelijkheden om met grondstoffen, materialen en producten waarde te creëren en te behouden. Het gaat niet alleen om financiële waarde; ook ecologische en sociale waarden zijn van belang.
Probeer antwoord te krijgen op de volgende 15 vragen, eventueel met behulp van adviseurs:
- Wat is onze visie op circulariteit en innovatie en hoe kunnen we daar uitvoering aan geven?
- Wat verwachten klanten, leveranciers, onze huidige en toekomstige werknemers en andere belanghebbenden van onze producten of diensten en onze bedrijfsvoering?
- Welke grondstoffen en materialen verbruiken we nu, wat zijn de leveringsrisico’s en de kosten daarvan?
- Hoe kunnen we gebruik van grondstoffen en materialen beperken?
- Wat is voor ons het financiële risico van huidige en toekomstige milieuheffingen?
- Welke waarde zit er nog in ons afval of (gescheiden) reststromen?
- Wat zijn de kansen voor meer behoud van waarde? Kunnen grondstoffen of materialen bijvoorbeeld worden verkregen uit hergebruik of recycling? Wat zijn de mogelijke besparingen voor inkoop en productie?
- Wat kunnen ketenpartners en hun reststromen voor ons betekenen, wat kunnen wij betekenen voor onze partners?
- Zijn er in ons bedrijf al (bijna) circulaire stromen? Hoe kunnen we die optimaliseren?
- Welke mogelijkheden zijn er om circulair in te kopen?
- Wat is het waardeverlies van onze producten na verkoop? Wie verdient er na verkoop nog aan?
- Kunnen onze producten langer meegaan, door bijvoorbeeld onderhoud, reparatie en refurbishment?
- Kunnen onze producten anders (circulair en misschien ook modulair) worden ontworpen, zodat ze beter geschikt zijn voor onderhoud, reparatie of hergebruik?
- Hoe kunnen we aandacht geven aan design thinking? Dit is een manier om in vijf stappen met een multidisciplinair team tot innovatie te komen:
- Leef je in in de wensen en behoeften van klanten;
- bepaal het probleem dat de klant heeft;
- bedenk mogelijke oplossingen;
- maak een testcase of prototype;
- test dit en peil meningen bij gebruikers.
- Welke dienstverlening(servicemodel) past eventueel bij onze bevindingen – zoals lease of verhuur van nieuwe of hergebruikte producten, of terugkoop van het product op termijn? Wat zijn de voordelen voor ons en voor de klant?
bron: Welke 15 vragen moet u stellen als u circulair wilt ondernemen? – CM Web